LinkedIn heeft een schat aan data die van pas kunnen komen in zakelijke relaties. Daar wil Microsoft veel meer mee gaan doen.

Microsoft krijgt met de overname van het zakelijke sociale platform LinkedIn de beschikking over grote hoeveelheden data, die het bedrijf wil gebruiken om dieper te duiken in vormen van kunstmatige intelligentie.

Daarbij onderzoeken computers informatie om die zo goed mogelijk in te zetten voor gebruik door cliënten. Afgelopen maandag werd bekend dat Microsoft liefst 26,2 miljard dollar over heeft voor LinkedIn, liefst 9 keer de omzet over 2015. Waarom zo’n hoog bedrag?

Goudmijn data LinkedIn

LinkedIn biedt Microsoft een schat aan informatie over het professionele leven van de ruim 105 miljoen actieve gebruikers, over gevolgde opleidingen, werkgevers en collega’s. Met die data verwacht de softwaregigant via kunstmatige intelligentie grote voordelen te krijgen om bedrijven te bedienen. “Dit is waar de volgende technologiegolf over gaat”, zei topman Satya Nadella van Microsoft in The Wall Street Journal.

Microsoft benadrukt dat het doel niet is om mensen te vervangen, maar om ze meer inzichten te geven, zodat ze betere beslissingen kunnen nemen. Sommige analisten spreken  liever over ‘augmented intelligence’ om zo een onderscheid te maken met kunstmatige intelligentie.

Bij de aankondiging  van de overname zei Nadella dat LinkedIn de dienstverlening van Microsoft  in de cloud kan verbeteren.

Meer weten over je zakelijke partner

Een dia bij de presentatie liet zien hoe een vrouw gebruik maakte van Microsofts digitale assistent, Cortana, voorafgaand aan een ontmoeting met een zekere Sam. Via Cortana krijgt de vrouw te horen wat bekend is over deze Sam, bijvoorbeeld dat ze samen op dezelfde universiteit hebben gestudeerd en wie hun gemeenschappelijk kennissen zijn.

De vraag is welke stappen Microsoft nu gaat zetten. Een mogelijkheid is om LinkedIn te koppelen aan chatdienst Skype, waarmee LinkedIn-professionals dan via videocalls met elkaar contact kunnen zoeken.

Hoogleraar Mark Skilton van de University of Warwick verwacht dat het softwarebedrijf LinkedIn gaat integreren met de klantensoftware  Dynamics, waarmee het sociale netwerk èn het customer relationship management in één tool beschikbaar komen.

In Newsweek wijst Skilton verder op de opkomst van de 'digital workforce'. Bedrijven zoeken geschikt personeel steeds vaker digitaal en daar kan Microsoft met LinkedIn verder op inspelen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl